Plantehold Blå Stue
Aktiviteterne er lavet med en børnegruppe med særlige behov. Alder: 3-5år, hvor udviklingen ikke er alderssvarende. Vi har i denne gruppe en politik om, at intet foto og filmmateriale må forlade institutionen. Så derfor bruger jeg skitser og el. foto uden børn.
SMITTE Model: Sammenhæng - Mål - Inklusion - Tiltag - Tegn - Evaluering og Dokumentation
Emne: Såning af solsikke
|
|
Smitte:
Sammenhæng/lærerplanstema
Hvad er baggrunden, forudsætninger
osv.
|
|
Mål:
Hvad er begrundelsen for at der
arbejdes med aktiviteten? Hvad skal børnene opleve og lære og hvorfor? Målet
skal være realistisk, konkret og vurderbart.
|
|
Inklusion:
Hvordan sikre vi at det enkelte barn
inkluderes og accepteres.
|
|
Tiltag:
Hvad skal børnene og personalet
konkret gøre?
|
|
Tegn:
|
|
Evaluering:
|
|
Dokumentation:
|
|
Solsikke.
Til samling informeres alle om såningsaktiviteten.
Hvem af børn og voksne gør hvad og hvornår?
Dette er meget vigtigt for vores børnegruppe, da de fungerer bedst, når de ved hvad der skal foregå og med hvem og hvornår.
Dette er meget vigtigt for vores børnegruppe, da de fungerer bedst, når de ved hvad der skal foregå og med hvem og hvornår.
Aktiviteten begynder.
Der vises piktogram:
På den måde
forberedes alle bedst på aktiviteten.
Urtepotter
deles ud.
Alle kommer
jord i deres potte, dernæst sås frøene og så atter jord.
Vandkanden
bliver sendt rundt og der tales om, hvorfor de skal vandes, hvordan de kan
vokse til planter og få rødder. En enkelt kan huske noget om at så.....barnets indre skema (Pigeat, J.) kommer i brug og barnet ved at vi skal huske at vande.
Vi valgte at så solsikker, da de ikke er sarte og giver forholdsvis hurtigt resultat.
Vi laver dagen efter en regnmåler, på den måde får vi regnvand til at vande med.
Et barn spørger: " frøet drikker vand, men hvad skal det spise?" Pædagogen svarer: "Ja, hvad spiser frø?".........Der er helt stille........Efter et stykke tid svarer barnet, der kan huske noget fra sidst vi såede: "Frø drikker altså kun vand, maden får det fra jorden!" ;-). De indre skemaer er i brug hos barnet og noget fra sidste gang kan findes frem. Der blev også talt om vigtigheden med lys, så solsikken kan vokse.
Det med at lave regnmåler og bruge vandet til at vande med, var meget nyt for alle. Barnet der vidste en del om at så spurgte overrasket: "jamen kan frøet godt drikke det vand, det må vi jo ikke?" Vivgtkski: udvikling inden for nærmeste udviklingszone . Vi fik en snak om, at planter jo drikker regnvand, når de står ude i naturen.
Der gik ikke mange dage, så piblede spirerne frem. Der blev vandet med det indsamlede regnvand og børnene var meget optaget af processen.
Efter et par uger fik børnene planterne med hjem, hvor de hjemme kan fortsætte med at se plantens udvikling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar