søndag den 24. april 2016

Planteopgave

Plantehold Blå Stue
 
Aktiviteterne er lavet med en børnegruppe med særlige behov. Alder: 3-5år, hvor udviklingen ikke er alderssvarende. Vi har i denne gruppe en politik om, at intet foto og filmmateriale må forlade institutionen. Så derfor bruger jeg skitser og el. foto uden børn.
 


Såning af solsikker.
Vi valgte at så solsikker, da de som regel spirer og vokser i en vis fart. Valget er velovervejet, da vores børnegruppe mister interessen, hvis der går for lang tid.


 


SMITTE Model: Sammenhæng - Mål - Inklusion - Tiltag - Tegn - Evaluering og Dokumentation


 

Emne: Såning af solsikke

Lavet af Gitte Hansen 

Smitte:

Sammenhæng/lærerplanstema

Hvad er baggrunden, forudsætninger osv.

 Ift. læreplanstema natur og naturfænomener, hvor den enkelte får kendskab til såning af frø der spirer og bliver til en plante.

Mål:

Hvad er begrundelsen for at der arbejdes med aktiviteten? Hvad skal børnene opleve og lære og hvorfor? Målet skal være realistisk, konkret og vurderbart.

 At barnet får kendskab til såning af frø, der spirer og bliver til en plante. Pasning med at vande og se plantens udviklingen

Inklusion:

Hvordan sikre vi at det enkelte barn inkluderes og accepteres.

 Bliver det svært er det ok at holde pause, for dernæst at deltage igen.

Tiltag:

Hvad skal børnene og personalet konkret gøre?

Personalet forbereder alt, så det er let at gå til. Der laves piktogram så alle kan se fremgangsmåden.  

Tegn:

Interesse i frøets spiring og planten der vokser sig større og større. 

Evaluering:

Evaluering med børnene efter såning, samt når de kigger til og vander planterne. 

Dokumentation:

 Plancher med billeder på tavlen og i den digitale fotoramme
 
Solsikke.
 
Til samling informeres alle om såningsaktiviteten.
Hvem af børn og voksne gør hvad og hvornår?
Dette er meget vigtigt for vores børnegruppe, da de fungerer bedst, når de ved hvad der skal foregå og med hvem og hvornår.
 
Aktiviteten begynder.
 
Der vises piktogram:
 
 
 


 
 

 
På den måde forberedes alle bedst på aktiviteten.
Urtepotter deles ud.
Alle kommer jord i deres potte, dernæst sås frøene og så atter jord.
Vandkanden bliver sendt rundt og der tales om, hvorfor de skal vandes, hvordan de kan vokse til planter og få rødder. En enkelt kan huske noget om at så.....barnets indre skema (Pigeat, J.) kommer i brug og barnet ved at vi skal huske at vande.
 
 
Efter vanding og navne på potterne, stiller hver især deres potte over i vinduet, så de kan få lys og varme. Der bliver kigget flittigt til potterne. Er de vokset nu? eller nu?
Vi valgte at så solsikker, da de ikke er sarte og giver forholdsvis hurtigt resultat.
Vi laver dagen efter en regnmåler, på den måde får vi regnvand til at vande med.





 
Et barn spørger: " frøet drikker vand, men hvad skal det spise?" Pædagogen svarer: "Ja, hvad spiser frø?".........Der er helt stille........Efter et stykke tid svarer barnet, der kan huske noget fra sidst vi såede: "Frø drikker altså kun vand, maden får det fra jorden!" ;-). De indre skemaer er i brug hos barnet og noget fra sidste gang kan findes frem. Der blev også talt om vigtigheden med lys, så solsikken kan vokse.
Det med at lave regnmåler og bruge vandet til at vande med, var meget nyt for alle. Barnet der vidste en del om at så spurgte overrasket: "jamen kan frøet godt drikke det vand, det må vi jo ikke?" Vivgtkski: udvikling inden for nærmeste udviklingszone . Vi fik en snak om, at planter jo drikker regnvand, når de står ude i naturen. 


Der gik ikke mange dage, så piblede spirerne frem. Der blev vandet med det indsamlede regnvand og børnene var meget optaget af processen.

Efter et par uger fik børnene planterne med hjem, hvor de hjemme kan fortsætte med at se plantens udvikling.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar