Kompetencemål:
Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.
Naturvidenskabsfestival - praksisafprøvning 1. forløb
gruppe:
Gitte, Johanna og Malene.
SMITTE Model: Sammenhæng - Mål - Inklusion - Tiltag - Tegn - Evaluering og Dokumentation
Emne: Optænding af bål.
|
Johanna, Gitte, Malene
|
Smitte:
Sammenhæng/læreplanstema
Hvad er baggrunden, forudsætninger osv
|
Udgangspunkt for opgaven er at lave forskellige bålaktiviteter med en gruppe skolebørn ( 8 - 9 år) i naturen for at lære om forbrændingsprocessen og optænding af bål i et læringsperspektiv.
|
Mål:
Hvad er begrundelsen for at der arbejdes med aktiviteten? Hvad skal børnene opleve og lære og hvorfor? Målet skal være realistisk, konkret og vurder bart
|
Målet for aktiviteterne er at udbygge elevernes indsigt og kendskab i naturen og udvikler deres naturfaglig kompetencer. Aktiviteten skal medvirke til, at eleverne udvikler forståelse for samspillet mellem mennesker og natur, samt ansvarlighed over for miljøet.
|
Inklusion:
Hvordan sikre vi at det enkelte barn inkluderes og accepteres.
|
Er der en der har brug for en pause eller være med på en kigger, så anerkendes dette.
Pædagogen er obs. på om vedkommende har brug for en hjælpende hånd.
|
Tiltag:
Hvad skal børnene og personalet konkret gøre?
|
For at nå målet om at børnene skal udvikle deres kompetencer og kendskab til natur, skal pædagogen forberede sig godt til opgaven. Opgaven skal være tydelig for eleverne og der skal være tid til fordybelse og refleksion. Pædagogen skal være opmærksom på gruppens sammensætning og størrelse, for at alle eleverne får muligheden for at deltage på lige vilkår.
|
Tegn:
|
|
Evaluering
|
Pædagogen vil evaluere undervejs i processen for at vurdere egen og børnenes arbejdsindsats, evaluering undervejs er også for at lave status om der skal justeres i aktiviteten i forhold til børnenes opmærksomhed. Børnene iagttages og observeres løbende. Som afslutning på aktiviteten vil der blive evalueret sammen med børnene. Evaluering pædagogerne imellem over skype
|
Dokumentation
|
Der dokumenteres med billeder.
|
Fordampning af saltvand i en gryde over bål.
SMITTE Model: Sammenhæng - Mål - Inklusion - Tiltag - Tegn - Evaluering og Dokumentation
Emne: Fordampning af saltvand over bål.
|
Johanna, Malene og Gitte
|
Smitte:
Sammenhæng/lærerplanstema
Hvad er baggrunden, forudsætninger osv.
|
Ift. læreplanstema omkring natur og naturfænomener, hvor man her får kendskab til vandets fordampning og kan omsætte det til naturen hvor vandet fordamper og på et tidspunkt bliver til regn. Saltet i vandet der bliver tilbage i gryden, vil ligeledes fortælle noget naturvidenskabeligt ift. hvordan saltet bliver tilbage i gryden når vandet fordamper.
|
Mål:
Hvad er begrundelsen for at der arbejdes med aktiviteten? Hvad skal børnene opleve og lære og hvorfor? Målet skal være realistisk, konkret og vurderbart.
|
At den enkelte får kendskab til fordampningsprocessen når der koges saltvand og det bliver visuelt for børnene når vandet koger og salten bliver tilbage i bunden af gryden.
|
Inklusion:
Hvordan sikre vi at det enkelte barn inkluderes og accepteres.
|
Er der en der har brug for en pause eller være med på en kigger, så anerkendes dette. Pædagogen er obs. på om vedkommende har brug for en hjælpende hånd.
|
Tiltag:
Hvad skal børnene og personalet konkret gøre?
|
Der skal afsættes tid til aktiviteten.
Pædagogerne skal være forberedte.
Alle ting skal være klar.
|
Tegn:
|
Den enkelte fortæller om vand der fordamper og salt der bliver tilbage på bunden af gryden.
|
Evaluering:
|
Evaluering med børnene lige efter aktiviteten. Hvad var godt? Hvad gjorde indtryk på det enkelte barn?
Evaluering pædagogerne imellem over skype.
|
Dokumentation:
|
Billeder med tekst under til at hænge op.
Så børn og voksne kan snakke og fortælle om vand der fordamper.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar